Vers

22 Mei, 2015 10:33

De Japanse keuken heeft een tal van voedingsvoordelen qua ingrediënten en bereidingswijze. Het leert je hoe je jezelf moet voeden en ook de regels rond de maaltijden zijn van belang bij het maken van Japans eten.

Ingrediënten ''gezondheid''

Keuken:

De Japanse keuken is eenvoudig. In de eerste plaats worden goede ingrediënten voor gerechten gebruikt.Of het nu rijst, vis of peulvruchten zijn, kwaliteit en versheid zijn van hoogste belang. De voedselsoorten worden veel betrokken uit de biologische landbouw.

Sushi rijst

Rijst is de basis van de Japanse keuken. Het is te vinden in bijna elk gerecht, die voor een groot deel samengesteld is uit zetmeel (complexe suikers). Rijst geeft het lichaam veel energie die geleidelijk over het lichaam verspreidt. Het bevat ook plantaardige eiwitten. Tevens levert rijst ook vezels, vitaminen en mineralen. Wij gebruiken alleen de beste kwaliteit sushi rijst. Sushi rijst die een heerlijke volle smaak geeft bij alle sushi's die wij serveren.

Vis

Om goede kwaliteit seafood te kunnen handhaven, werken wij alleen met leveranciers die de meest verse seafood kunnen krijgen. Elke dag wordt er verschillende verse seafood geleverd bij Shabu Shabu. Onze koks zijn professioneel opgeleid om de versheid te kunnnen selecteren.

Vlees

Bij Shabu Shabu streven wij ernaar de hoogste kwaliteit tournedos te serveren. Wij gebruiken hoge kwaliteit tournedos die afkomstig is uit Nederland. Deze onderscheidt zich door zijn sappige smaak en zijn malsheid.

Verse groenten

Voor de groep vegetariërs hebben wij elke dag verse groenten die door onze leveranciers worden geleverd. Met verse groenten bereiden wij gerechten die niet alleen een heerlijke smaak geeft maar ook gezond zijn voor het hart. Verse groenten hebben weinig vet en bevatten veel eiwitten.

Zeewier

Algen worden veel gebruikt in de traditionele Japanse keuken, met name Nori zeewier. Deze is zongedroogd en geperst tot een dunne plaat en is van bruine kleur. De Nori vel wordt gebruikt voor het omwikkelen van de maki sushi. Zeewier bevat vijf keer meer calcium dan melk, twee keer meer jodium dan een schelpensoort, zeven keer meer ijzer dan spinazie.

Wasabi

Wasabi is een groene mosterd, zeer sterk van smaak, ook bekend als “ Namida”. Het betekent scheur. Wasabi activeert de productie van speeksel en helpt de spijsvertering.


Groene thee

Thee is de meest voorkomende drank in Japan. Het wordt de hele dag gedronken. Tijdens de maaltijd worden ze in de winter warm geserveerd en in de zomer worden ze koud geserveerd. De antioxidante inhoud van de thee is echt gezond. Groene thee heeft aanzienlijk minder cafeïne dan koffie. Daar waar koffie een directe stoot van hyperactiviteit, trillende handen, incontinentie en irritatie veroorzaakt, wordt de cafeïne in de groene thee langzamer opgenomen, wat een gelijkmatige, voedende energie geeft in plaats van de beruchte 'pieken en dalen' van de koffie.


Honger blijven:

In Japan is het gebruikelijk om met beetje honger het tafel te verlaten. Dit gebruik heet ''Hara Hachi Bu'' (eet totdat je voor 80% verzadigd bent). Het geeft je een licht gevoel en verbetert de stoelgang. De inwoners van het Japanse eiland Okinawa houden er een bijzondere eetcultuur op na. Zij eten veel meer groenten en gebruiken zij kleinere borden dan wij in Nederland. En twee keer opscheppen is er in Japan niet bij. Het is een eeuwenoude eetcultuur, die afkomstig is van de wijsgeer Confucius. Door deze manier van eten zijn de inwoners van Okinawa de meest gezonde mensen op aarde. Bovendien leven ze het langst en kennen ze nauwelijks overgewicht en de minste ziekten. In Okinawa is het iedere dag een Balansdag! Itadakimasu! (Eet smakelijk dus!)